zondag 26 april 2015

Podium in Medemblik en Berlare

Jelle heeft de laatste week van de paasvakantie stage gehad met aansluitend wedstrijd in Medemblik. Het is een bikkel: ziekjes zijn en toch nog podium halen. We like that spirit!

Zaterdag 18 April

De vorige avond was er nog wat twijfel of ik wel zou kunnen starten wegens ziekte L maar onder invloed van wat medicijnen en vooral veel motivatie ging ik het water op. Verschieten was het toen een kleine 500 boten in één uur tijd moesten launchen. Drummen was het maar alle europes geraakten op tijd de haven uit.  Eerst kon ik nog een half uurtje invaren voor de eerste start werd gegeven, het was kennis maken met totaal andere weersomstandigheden. Want maandag tot woesdag was overleven, gelukkig na 3 dagen afzien hadden we donderdag licht weer. Donderdagavond werd ik ziek: koorts en keelpijn dus de training op vrijdag kon ik al skippen. Jammer want vrijdag en zaterdag waren de weersomstandigheden vergelijkbaar: 3-4 bft en grote golven omdat de wind naar wal blies. Het was zaterdagochtend dus even wennen. Er werden vier manches gevaren. We startten met 2 bft die tegen het einde van de dag toenam tot een mooie 4 bft. Jammer genoeg was ik nog steeds wat ziek dus maximaal uithangen viel tegen…
Ik behaalde een mooie 3e en 2e plaats waar ik zeer tevreden mee was en wanneer de wind toenam nog 2 x 4. Door een domme fout in de laatse manche ( andere zeiler niet verwittigd wanneer ik overstag ging) kreeg ik een protest aan m’n been. Om tijd te besparen heb ik me vrijwillig teruggetrokken uit die manche, het was toch sowieso mijn afvalmanche.
Zoals elke dag zijn we na de wedstrijd met trainer Nicolas gaan uitlopen. ’s Avonds vroeg in bed gekropen om de volgende dag er weer een lap op te geven.


Zondag 19 April

Launchen… met 1 bft. Snel ging het allesbehalve maar ook nu geraakten we op tijd aan de startlijn. De windvoorspellingen zagen er niet zo goed uit: maximum 7 knopen en gedurende de dag zou de wind 180 graden draaien. Om 12 uur zou de wind volledig wegvallen en dat gebeurde jammergenoeg. Een korte samenvatting van zondag:
Een eerste manche werd gevaren, maar die werd afgebroken na het eerste kruisrak omdat toen de wind al 60 graden gedraaid was. Dan was het enkele uren wachten op het water. Gelukkig startten de europes als eerste, daarna volgden de lasers ( standaard, radiaal en 4.7) Om 14u stond er gedurende 45 min. 2-3 bft. Net lang genoeg dus om te starten en te finishen.  De start was bij iedereen redelijk slecht, maar ik lag nog het hoogste ten opzichte van de lijn. 5 4 3 2 1 tuuuut. Iedereen voer over de startlijn en dan…. Tuuut. Ik kon de startboot niet zien maar lag nog steeds het hoogste dus ik keerde terug naar de lijn om een te vroege start te vermijden. Achteraf werd me verteld door Nicolas dat dat signaal per ongeluk werd gegeven, ik was dus voor niets teruggekeerd naar de startlijn. Laatste lag ik dus maar zoals er in de briefing was ingepompt voer ik mijn eigen koers. Beetje per beetje kwam ik terug. Ik finishte nog mooi 4e, vla
k na de derde. Over mijn inhaalmanouevre was ik tevreden, over mijn start teleurgesteld.

Uiteindelijk behaalde ik in de eindstand een mooie derde plaats :D

Het is ook altijd leuk om het blog van onze vrienden DB-sailing team te lezen i.v.m. de Europeclass. Fanny heeft ook altijd in de Spirouclass gezeild. Het is Noor die haar boot heeft overgekocht. Noor mist het gezelschap van Fanny in de Spirou maar zo blijven ze op een fijne manier met elkaar verbonden.

Vandaag is Jelle naar onze thuisbasis afgezakt. Daar werden de RS Terra's en de nieuwe motorboot gedoopt en een wedstrijd gevaren. Helaas was er amper wind en veel regen maar in Berlare is dat geen pretbederver! Jelle werd 1e.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten